İran’da tabuları yıkan orkestra şefi: Nezhat Amiri

İran’ın ilk ve tek kadın orkestra şefi olma özelliğini elinde bulunduran Nezhat Amiri, tabuları yıkmaya devam ediyor.

İran’da kadın müzisyenlere yönelik yasaklamaların ve kısıtlamaların olduğu bilinen bir gerçek. Buna rağmen İran’ın ilk ve tek kadın orkestra şefi olan Nezhat Amiri,  İran’ın başkenti Tahran’daki Vahdat Oditoryumu’nda gösteri sundu.

Yaptığı açıklama ile “Umudunuz olduğu için yaşıyorsunuz” diyen Nezhat Amiri, 38 yıllık kariyeri boyunca birçok zorlukla karşılaştığını belirtti.

İran’ın ilk ve tek kadın orkestra şefi Nezhat Amiri, devlet televizyonunun müzik enstrümanı göstermeyi tabu olarak gördüğü, kadınların yalnız bir şekilde şarkı söylemesine izin verilmediği ve kadın müzisyenlerin taşrada sahneye çıkmasına engel olunduğu ülkesinde 71 kişiden oluşan orkestrayı yönetti.

Her yıl düzenlenen Fajr Müzik Festivali kapsamında gerçekleştirilen gösteride 55 müzisyen ve 16 koro üyesi bir araya geldi.

Ekibin neredeyse yarısının kadın olduğu gösteri, iki saat sürdü ve Fars klasik müziğinin usta isimlerinden üç parçaya yer verildi.

Bu parçalardan biri, efsanevi besteci Morteza Hannaneh’nin bir eseriydi.

Ne orkestra üyeleri ne de Amari, gösteriye hazırlandıkları altı ay boyunca ise ücret almadı.

İran’da bir ilk

Vahdat Oditoryumu’nda Nezhat Amiri’nin şefliğinde sahneye çıkan Naghmeh-Baran (Yağmur melodisi) müzik topluluğu, aynı zamanda başkent Tahran’da bir ilkin gerçekleşmesine neden oldu.

Nezhat Amiri, Vahdat sahnesinde performans sergileyen ilk kadın orkestra şefi olarak tarihe adını yazdırdı.

Reform yanlısı Ghonoon gazetesi, Amiri’nin bir fotoğrafını; yapılan röportajdan bir kesit olan “Bir inşaat işçisi kadar para kazanmıyorum” başlığıyla kapakta yayımladı.

‘Umudunuz olduğu için yaşıyorsunuz’

Tahran’daki en prestijli Vahdat Oditoryumu’nda konser salonunda gösteri sunan Amiri, 38 yıldır sürdürdüğü kariyerinde karşılaştığı zorlukları Guardian’a anlattı.

“En başından beri akıntıya karşı yüzdüm. Fark edilmedim; toplum yeteneklerimi geliştirmek için hiçbir efor sarf etmedi ve egemen düzen bana sırtını döndü” diyen Amiri, “Ancak hala yapıyorum. Hala yollar olduğunu ve olacağını gösteriyorum” diye konuştu.

Amiri, İran’da kadın müzisyen olmanın zorlukları olduğunu kaydederek, sanat alanındaki sorunların daha geniş bir zemine yayıldığına değindi.

Zorluklara rağmen ‘umudun sembolü’ olmak istediğini belirten Amiri, son olarak şöyle konuştu:

“Umudunuz olduğu için yaşıyorsunuz. Bazen yenilgiye uğrayacağınızı bilirsiniz, ancak yine de çaba gösterirsiniz. Denemeniz gerektiğini bilirsiniz. Kafam kırılmıştı, ancak onu sardım ve tekrar ayağa kalktım, hem de yüzlerce kez.”

Benzer Kategoriler