Gıorgıone “FIRTINA”

Tamamlanışından bu yana beş yüz yıl geçmesine rağmen,Fırtına hakkında hala kesin bir yorum yapılmamaktadır. Resim Gabriele Vendramin tarafından Giorgione’ye ısmarlanmıştır. Venedik sanatı uzmanı Marcantonia Michiel, eseri, 1530′ da endramin’in evinde görür ve resim hakkında “çingene bir kızla bir askeerin bulunduğu küçük, fırtınalı bir manzara ” der. Daha sonra eser, Vendramin ailesinin koleksiyonuna Merkür ve İsis adıyla kaydedilir.

Resimdeki figürler;oğlunu emziren su perisi lo’yu ve tanrı Merkür’ü temsil ediyor olabilir ama resmin hiçbir edebi kökeni bulunmayabilir. İzleyicinin gözü, figürleri geride bırakıp resmin derinlerinde kalan nehri takip ederek şimşeklerle dolu gökyüzüne ulaşır.Belki de resmin gerçek teması, bu gergin atmosferdir.

X-ışını çalışmaları, erkek figürünün altında ayağını suya sokmuş çıplak bir kadın figürü bulunduğunu ortaya koyar ve bu da Giorgione’nin resmi yaparken fikir değiştirdiğini göstermektedir. Yalnızca küçük bir çevre tarafından anlaşılabilen “gizli anlamlı” resimler, Giorgione’ye  sık sık resim ısmarlayan genç soylular tarafından hayranlıkla karşılanır.

HAYATI

Giorgione adıyla bilinen ama gerçek adı “Giorgio Barbarelli da Castelfranco” olan, Yüksek Rönesans akımına yön vermiş İtalyan ressam. Bugün kesin olarak ona mal edilen sadece altı tablo bulunmasına rağmen Giorgione, erişilmez şiirsellikteki eserleriyle bilinir. Kimliği ve eserleri hakkındaki bilinmezlik onu Avrupa resim tarihinin en gizemli ressamlarından biri yapmıştır.

Giorgione’nin hayatına dair kısıtlı bilgilerin tamamı, Giorgio Vasari’nin Vite adlı eserinden elde edilmiştir. Ressam, Venedik’in dışındaki Castelfranco Veneto isimli ufak bir kasabada doğdu. Zaman zaman Zorzo olarak da geçen Giorgione ismi, “Büyük George” anlamındaydı. Kaç yaşında Venedik’e gittiği bilinmemektedir, ancak gerek Carlo Ridolfi’nin yazdıklarından, gerekse eserlerindeki üsluptan bilindiği üzere ressam Venedik’te Giovanni Bellini’nin çırağı oldu, oraya yerleşti ve orada ün kazandı.

Dönemin belgelerine göre Giorgione’nin yeteneği erken keşfedildi. Vasari’nin ressamın öldüğünü söylediği yaş doğru ise, 1500’de henüz 23 yaşındayken, Doge Agostino Barberigo ve komutan Consalvo Ferrante gibi önemli kişilerin portrelerini çizmek için seçildi. 1504’te, doğduğu kentteki bir katedralde, başka bir komutan olan Matteo Costanzo anısına yaptırılacak olan altar resmi Giorgione’ye sipariş edildi. 1507’de Venedik’teki Düka Sarayı’nın salonlarından biri için resimler çizdi. 1507-1508 yılları arasında, diğer ressamlarla birlikte, yeni yapılan Fondaco dei Tedeschi’nin dış cephe fresklerinin hazırlanmasında çalıştı. Ressam daha önce de Casa Soranzo ve Casa Grimani alli Servi gibi bazı Venedik saraylarının dış cephesine freskler çizmişti.